Brödmanifest: Senaste versionen…

Sébastien Boudet Brödmanifest 17 Comments

Hej Alla!

Vi fortsätter knåda både loggan och texten på vår manifest här på bloggen i väntan på att flytta det hela på brodmanifest.se. Tack ni alla som gör ett fantastiskt jobb och hjälper till! Kom gärna med synpunkter!

 

Bröd är ett av Nordens viktigaste livsmedel. Vi som bakar i Sverige som delar samma grundvärderingar vill tillsammans uttrycka vår gemensamma vision av en framtida bageribransch som både är öppen för utveckling och nyskapande tankar men lika självklart visar djup respekt för tradition och kultur.

Stolta svenska bagare ska:

1. Förena förmågan att skapa välsmakande bakverk med modern kunskap om sundhet och välbefinnande.

2. Kunna stå för varje produkt vi säljer och därför ha koll på varenda ingrediens och underingrediens de innehåller.

3. Ta till vara på alla tillgångar som finns omkring oss, genom att främst baka på råvaror som blir särskilt utsökta i det nordiska klimatet.

4. Stödja lokala producenter genom att handla lokalt när det är möjligt och i säsong.

5. Utforska och sprida kännedom om kulturspannmålssorter som naturligt trivs i vår natur och klimat, och engagera råvaruleverantörer att hjälpa producenterna låta dessa produkter nå bagare i hela landet.

6. Använda sig av leverantörer och lantbrukare som behandlar djuren med respekt, respekterar biologisk mångfald och använder sin kunskap till att odla utan gifter, kemikalier eller andra farliga ämnen.

7. Vara ödmjuka för alla de naturliga processer som gör våra bröd smakrika, hälsosamma och mättande. Genom att använda naturliga råvaror och anpassa oss efter dem blir vårt yrke utmanande, komplext och otroligt fascinerande.

8. Visa skönheten i vårt hantverk. Bort med väggarna som döljer bakbord och ugn – vi har ingenting att dölja! 

9. Välja bort gentekniskt modifierade eller andra onaturliga råvaror som kompromissar de naturliga processernas perfekta balans, natur, mångfald och kretslopp. 

10. Förvalta vårt kulinariska och yrkesmässiga arv! Ta ansvar för hur vårt yrke, vår yrkeskunskap, vår passion, förmedlas till nästa och nästnästa generation av bagare. Visa elever och lärare vår kunskap genom att ta in praktikanter och lärlingar. 

Hjälp oss att sprida vår vision genom att bjuda in konsumenter, andra mathantverkare, lantbruk, kvarnar, små och stora livsmedelsindustrier, detalj- och mellanhandlare, forskare, lärare, politiker och myndigheter till ett samarbete om detta gemensamma projekt. Vi vill att det ska gagna och vara till glädje för hela Norden!

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Pin on Pinterest
Sébastien BoudetBrödmanifest: Senaste versionen…

Comments 17

  1. Lina Pasqua

    OK, öppnar kommentarerna här, antar att vi flyttar från förra tråden 🙂 Tycker detta är riktigt bra, tydligt och värdigt – heja Sébastien och Tobias, härligt!
    Småsak, men man skulle kunna flytta #9 så att den punkten hamnar bland de andra punkterna som handlar om råvaror/ingredienser, typ efter #3 eller #6?
    L

    1. Tobias Grönberg

      Jag har funderat på det där med att lägga de punkter som liknar varandra efter sig. Vad tycker ni andra, jag tycker en del punkter nästan tangerar varandra. Samtidigt vill jag att varje punkt skall vara rak och tydlig och inte för lång. Det ska vara lätt att förstå.

      Kan vi slå ihop några punkter? Är någon överflödig? Behövs något mer?

  2. Post
    Author
    1. Post
      Author
  3. Patrik Björkman

    En liten fundering.

    Vi skriver Nordens viktigaste bakverk och sedan refererar vi till Sverige i texten.
    Bör vi inte ändra Norden till Sverige eller byta ut Sverige mot Norden, så vi får ett område vi fokuserar på?

    Det jag kan sakna är lite nyttan/varför vi önskar göra det som står i manifestet eller om man kokar ner det, nyttan av visionen.

    Jag som bagare, med kärlek för mitt yrke, vad ger det mig om jag följer visionen.

    För jag kan se flera olika vyer vad det här ger mig.

    * Jag bryr mig om mina kunders välbefinnande genom att inte stoppa i dem saker som inte hör hemma där
    * Jag bryr mig om mina kära leverantörer och det är viktigt för mig att de kan fortsätta på den giftfria och ekologiska väg som de börjat på.
    * Jag bryr mig om naturen, primärt den svenska eller nordiska (här får vi nog göra ett litet vägval?)
    * Jag bryr mig om min utveckling.

    Beroende på vilken del jag bryr mig om så kan olika punkter ovan vara viktiga.

    Sedan kanske vi också bör fundera på att beskriva vart vi står idag?

    1. Post
      Author
      Sébastien Boudet

      Grymt bra kommentar Patrik! Tack.
      Självklart tycker jag som du att det är Norden det handlar om och inte bara Sverige. Norge och Finland är på gång oxå för vad det gäller bra bröd och kan visionen av brödmanifestet hjälpa de på väggen är det fantastiskt.
      Sen håller jag med dig om kanske tydliggöra “visionen”. Kan man lägga till en mening i introt som sammanfatta alla poäng på manifestet?
      “Vad det ger mig, bagare, om jag följer visionen” är yrkesstolthet. Kunna titta rakt i våra barns ögon om 20 eller 30 år och känna att vi gjorde allt vi kunde och inte bara surfade på en våg.

      1. Patrik Björkman

        Så för mig då som inte gör det här för yrkestoltheten, utan för pengarna, vad ger det mig?

        För jag kan se ett större inköp än yrkestoltheten om vi kan definiera detta, för alla som har yrkesstolthet gör det här utan att blinka är min uppelvelse och det är nog inte där vi har “målgruppen” med detta.

        Dock kan jag tänka mig att ett bageri eller liknande kan säga, vi köper det här för vi bryr oss om våra kunder och rent krasst ger det mer pengar om vi går den vägen.
        Men om vi profilerar oss att vår vy är att omtanken om kunden och våra barn så ger det en tyngd i det hela som är svår att argumentera mot för vem vill inte bry sig om kunder och barn?:)

        Eller så säger man att det är viktigt med det nordiska floran av leverantörer och att det är det jag som bagare vill främja och då blir profileringen mer mot lokala leverantörer och ekologiskt framställande av produkter som blir profileringen.

        Sedan kan man också säga att det handlar om yrkesstolthet och att kunna se sina barn i ögonen 20-30 från nu och säga att man stod på barikaden.

        Så vad är de egentligen jag är ute efter.
        Visionen och manifestet är kanonbra.
        Kan vi även lägga till det värdet de skapar för olika personer så tror jag den är enklare och ta till sig och köpa in på.

        /P

  4. Post
    Author
    1. Patrik Björkman

      Det är väl bra och ha med dem i texten.
      Tänk dig själv hur coolt det vore om t.ex. kungsörnen skulle säga
      “oki, vi hör vad ni säger och vi bryr oss om våra kunder, vi tar bort alla tillsatser i våra produkter och levererar bara ekologiska produkter.”

  5. Rebecca Saari

    hej
    jag som inte är utbildad, men står för samma mål, kan vi även lägga till : Stolta Svenska bagare/bakare ska;

    även under punkten förmedlas till nästnästa generation , inte bara i yrkesbranchen utan för alla, då jag själv visar mina barn o vänner
    tycker Tobias o Sebastien jobbat grymt bra! tack

    1. Post
      Author
  6. Post
    Author
    Sébastien Boudet

    SMS kommentar från Robin i Göteborg:
    Jag har läst manifest utkasten, mycket bra början. Det används dock en del ord som jag tillvardags försöker undvika att använda typ. Produkter, producenter mm. Jag tycker att det är typiska industriord som bara är anonyma alias som föringar matens värde. Jag säger inte att jag köper mjölprodukter från svenska producenter. Jag handlar säd från lantbrukare i trakten. Allt börjar med vårt språkbruk. Där visar vi vår stolthet över råvarorna, hantverket, brödet. Dom som gör hästlasagne håller på med producenter och produkter mm. Du vet vad jag menar.

  7. Post
    Author
    Sébastien Boudet

    Här kom ett mail med förslag och några ändringar från Martin Ragnar:

    1. Förena förmågan att skapa välsmakande bakverk med modern kunskap om sundhet och välbefinnande.

    2. Kunna stå för varje produkt vi säljer och därför ha koll på varenda ingrediens och underingrediens de innehåller.

    3. Ta till vara på alla tillgångar som finns omkring oss, genom att främst baka på råvaror som blir särskilt utsökta i det nordiska klimatet och som framställs lokalt.

    4. Utforska och sprida kännedom om inhemska lant- och kultursorter av spannmål och engagera råvaruleverantörer att hjälpa producenterna låta dessa produkter nå bagare i hela landet.

    5. Inspireras av och på ett inkluderande sätt ta ansvar för att vidareutveckla vår egen brödkulturella historia och mångfald.

    6. Använda sig av leverantörer och lantbrukare som behandlar djuren med respekt, respekterar biologisk mångfald och använder sin kunskap till att odla utan att använda farliga ämnen.

    7. Vara ödmjuka för alla de naturliga processer som gör våra bröd smakrika, hälsosamma och mättande. Genom att använda naturliga råvaror och anpassa oss efter dem blir vårt yrke utmanande, komplext och otroligt fascinerande.

    8. Visa skönheten i vårt hantverk: Vi river väggarna som döljer bakbord och ugn – här finns ingenting att dölja, bara brödpassion att dela med sig av!

    9. Välja bort gentekniskt modifierade eller andra onaturliga råvaror som utmanar de naturliga processernas perfekta balans, natur, mångfald och kretslopp.

    10. Förvalta vårt yrkesmässiga arv! Ta ansvar för hur vårt yrke, vår yrkeskunskap, vår passion, förmedlas till nästa och nästnästa generation av bagare. Visa elever och lärare vår kunskap genom att ta in praktikanter och lärlingar.

    1. Tobias Grönberg

      Tack Martin Ragnar, fina subtila ändringar. Gjorde ett par ytterligare justeringar utefter dina och Patriks utmärkta synpunkter.

      BRÖDMANIFESTET
      Bröd är ett av Nordens viktigaste livsmedel. Vi som bakar i Sverige som delar samma grundvärderingar vill tillsammans uttrycka vår gemensamma vision av en framtida bageribransch som både är öppen för utveckling och nyskapande tankar men lika självklart visar djup respekt för tradition och kultur.

      Stolta svenska bagare ska:

      1. Förena förmågan att skapa välsmakande bakverk med modern kunskap om sundhet och välbefinnande.

      2. Kunna stå allt vi säljer och därför ha koll på varenda ingrediens och underingrediens våra bakverk innehåller.

      3. Ta till vara på alla tillgångar som finns omkring oss, genom att när det är möjligt och i säsong främst baka på råvaror som blir särskilt utsökta i det nordiska klimatet och som framställs lokalt.

      4. Utforska och sprida kännedom om inhemska lant- och kultursorter av spannmål och engagera råvaruleverantörer att hjälpa lantbrukarna låta dessa produkter nå bagare i hela
      landet.

      5. Inspireras av och på ett inkluderande sätt ta ansvar för att vidareutveckla vår egen brödkulturella historia och mångfald.

      6. Använda sig av leverantörer och lantbrukare som behandlar djuren med respekt, respekterar biologisk mångfald och använder sin kunskap till att odla utan att använda farliga ämnen.

      7. Vara ödmjuka för alla de naturliga processer som gör våra bröd smakrika, hälsosamma och mättande. Genom att använda naturliga råvaror och anpassa oss efter dem blir vårt yrke utmanande, komplext och otroligt fascinerande.

      8. Visa skönheten i vårt hantverk. Riv väggarna som döljer bakbord och ugn – vi har ingenting att dölja!

      9. Välja bort gentekniskt modifierade eller andra onaturliga råvaror som utmanar de naturliga processernas perfekta balans, natur, mångfald och kretslopp.

      10. Förvalta vårt yrkesmässiga arv! Ta ansvar för hur vårt yrke, vår yrkeskunskap, vår passion, förmedlas till nästa och nästnästa generation av bagare. Visa elever och lärare vår kunskap genom att ta in praktikanter och lärlingar.

      Hjälp oss att sprida vår vision genom att bjuda in konsumenter, andra mathantverkare, lantbruk, kvarnar, små och stora livsmedelsindustrier, detalj- och mellanhandlare, forskare, lärare, politiker och myndigheter till ett samarbete om detta gemensamma projekt. Vi vill att det ska gagna och vara till glädje för hela Norden!

Leave a Reply